Varför räknas måleriet och
skulpturen, arkitekturen,
musiken och poesin till de
»sköna« konsterna? Och
vilken betydelse har detta
haft för för hur vi uppfattar
vad som är konst och vad
som inte är konst? I Kairos nr 2 redogör den
amerikanske teoretikern
P.O. Kristeller för hur
en av de viktigaste
förutsättningarna för det
moderna konstbegreppet
växer fram genom en
tämligen långsam och
vindlande process. Kristeller
beskriver hur detta system
håller på att lösas upp i den
både konstnärliga och
teoretiska praktiken. Idag
ser vi att hans försiktiga
profetia har slagit in på ett
sätt som även har
konsekvenser för bl. a.
undervisningen på våra
konsthögskolor, för att inte
tala om debatten på
kultursidorna. Kairos nr 2 föreligger nu i en fjärde
tryckning
2010.
Skriftserien Kairos syftar i första hand till att
erbjuda klassiska konstteoretiska texter på
svenska, skrivna av såväl konstvetare, filosofer och
forskare som konstnärer. Dessa varvas med
specialbeställda texter. Kairos skall inte ge några
allmängiltiga lösningar eller generella svar
oberoende av det historiska sammanhanget, utan
vill istället erbjuda så många teoretiska redskap
som möjligt för en både breddad och fördjupad
förståelse av den konstnärliga kunskapsprocessen
för både dem som framställer konsten i dag och för
dem som tar del av denna konst. Texterna i Kairos
översätts alltid från originalspråket och i de flesta
fall från originalutgåvan.
Skriftserien används som kurslitteratur vid
högskolor och universitet och genom nytryckningar
säkerställer vi att den alltid finns tillgänglig. Serien
säljs hos välsorterade bokhandlare,
i museishoppar och genom nätbokhandeln.