Kondottiärfurstarnas visuella retorik handlar om fyra italienska
renässansfurstars mecenatskap och konstpolitik. Tack vare de
stora inkomsterna från uppdragen som legotruppsanförare
etablerade Leonello d’Este, Sigismondo Malatesta, Alessandro
Sforza och Federico da Montefeltro ett hovliv som överträffade
flera av de stora europeiska furstehusen. De omfattande
beställningarna spelade en central roll i marknadsföringen av il
condottiere och var i sig en viktig förutsättning för deras
politiska, sociala och ekonomiska position. I konst och arkitektur
manifesterades olika faktiska händelser, myter och ambitioner.
De fyra kondottiärfurstarna hade skiftande bakgrund,
förutsättningar och karriärer, och den dubbla rollen som
legotruppsanförare och suverän furste ledde ofta till konflikter
med skiftande resultat.
Johan Eriksson visar hur nya medier och metoder att med
visuella medel föra fram budskap om makt, legitimitet och
suveränitet etableras vid dessa furstehov. Symboler för olika
bedrifter och myter konstrueras och sprids för att övertyga
olika mottagargrupper, alltifrån skiftande sociala strata av
befolkningen till uppdragsgivare och andra makthavare. Här
läggs grunden för de kommande seklernas fursteretorik.
Johan Eriksson, född 1970, är forskare vid Konstvetenskapliga
institutionen vid Stockholms universitet. Han är knuten till
Svenska Institutet i Rom och även verksam med Tessin d.ä.-
projektet. Detta är hans doktorsavhandling.