Ann-Charlotte och Torsten Weimarck,
universitetslektor resp. professor i konstvetenskap i
Lund, gav 1969 ut en liten bok, som den gången
var ett pionjärarbete,om konst- och
brukskeramiken från Höganäsbolagets kärlfabrik.
Därefter har de under de nästan fyra decennier som
har gått fortsatt att samla material och i denna nya,
innehållsrika bok publicerar de sina
forskningsresultat.
Höganäsbolagets kärlfabrik (1832–1926) tillverkade
inte bara de välkända gula blyglaserade
hushållskärlen och bruna saltglaserade
syltkrukorna. Det fanns också en mycket
omfattande produktion av prydnadsföremål. Under
den första epoken var de starkt präglade av seklets
nystilar. Kring 1890 tillverkas modeller och glasyrer
inspirerade av den engelska konsthant-
verksrörelsen. Vid seklets slut introduceras
symbolistisk konstkeramik. Under 1900-talets
första decennium tillverkas modeller i internationell
art nouveau-stil och under de sista ca tio åren
modernistisk vackrare vardagsvara.
Ferdinand Ring, Helmer Osslund, Albin
Hamberg och Edgar Böckman med flera var
engagerade som konstnärliga medarbetare. Deras
arbeten blev ofta uppmärksammade i samti-dens
diskussioner om svensk »konstindustri«, som var
tidens beteckning på det som idag kallas »design«.
Ett par gånger stod de i själva verket som
introduktörer av nya keramiska uttryck i Sverige,
och några av deras arbeten håller en konstnärlig
kvalitet som utan vidare kan mäta sig med det
främsta i samtidens tillverkningar.
Det är fråga om en mycket omfattande
produktion av keramiskt gods. Fattigdomen och de
många gånger svåra arbetsförhållandena i
gruvsamhället Höganäs har varat långt fram i tiden
och stod ofta i skarp kontrast till kvaliteten på
föremålen som producerades här.