På flera plan kan den konceptuella konsten ses som
en direkt vidareutveckling av minimalismen, en
radikalisering av dess idéer om objektets beroende
av sin kontext och därmed som ytterligare ett steg i
nedbrytningen av idén om det »estetiska«. I detta
avseende är föreliggande volym en direkt
fortsättning på den föregående Kairos nr 10,
Minimalism och postminimalism. I och med den
konceptuella utmaningen kan vi inte längre
förutsätta en självklar kunskap om vad konst
innebär – om det tidigare, under en stor del av
modernismens historia, handlade om att ställa den
formalistiska eller morfologiska frågan »vad är en
målning, en skulptur, ett objekt«, så ställs nu en
rad nya frågor: Vad är konst överhuvudtaget? Vad
innebär det att vara konstnär i allmänhet? Vad
innebär den konstnärliga/estetiska institutionen?
Här återfinns centrala texter av Sol LeWitt,
Lucy Lippard och John Chandler, Joseph Kosuth, Art
& Language, Adrian Piper, Daniel Buren och Sarah
Charlesworth, vilka alla försöker beskriva
konceptkonstens nya fält, och diskuterar det
konstnärliga subjektets status, frågan om
konstverkets materialitet och språkets roll, konst
som handling och de politiska och sociala
implikationerna av den institutionella kritiken. De
sista tre texterna, av Benjamin H D Buchloh, Jeff
Wall och Lucy Lippard, ger en historisk tillbakablick
och analyserar konceptkonstens förhållande till
bland annat minimalismen, den nya strategiska
användningen av fotografi och tidens politiska
utveckling.
Volymen har redigerats och försetts med en
introduktion av Sven-Olov Wallenstein.
Bokens
innehåll:
1. Sol Lewitt, Paragrafer om
konceptuell konst
2. Sol Lewitt, Sentenser om konceptuell
konst
3. Lucy Lippard och John Chandler,
Konstens dematerialisering
4. Joseph Kosuth. Konsten efter filosofin
5. Art-Language, Introduktion till Art &
Language
6. Adrian Piper, Konst som katalys
7. Daniel Buren, Ateljéns funktion
8. Sarah Charlesworth,
En avhängighetsförklaring
9. Benjamin H D Buchloh, Konceptuell konst
1962-1969: från administrationens
estetik till kritik av institutioner
10. Jeff Wall, »Tecken på likgiltighet«: aspekter av
fotografi i, eller som, konceptuell konst
11. Lucy Lippard, Flyktförsök
I redaktionen för detta nummer av Kairos ingår
Maria Hirvi, Kungl. Konsthögskolan, Dan Karlholm,
Institutionen för medier, konst och filosofi ivd
Södertörns högskola, Gertrud
Sandqvist, Konsthögskolan i Malmö, Tom
Sandqvist, Konstfack och Roland Spolander,
Konsthögskolan i Umeå. Fackredaktör är Sven-Olov
Wallenstein.
Skriftserien Kairos syftar i första hand till att
erbjuda klassiska konstteoretiska texter på
svenska, skrivna av såväl konstvetare, filosofer och
forskare som konstnärer. Dessa varvas med
specialbeställda texter. Kairos skall inte ge några
allmängiltiga lösningar eller generella svar
oberoende av det historiska sammanhanget, utan
vill istället erbjuda så många teoretiska redskap
som möjligt för en både breddad och fördjupad
förståelse av den konstnärliga kunskapsprocessen
för både dem som framställer konsten i dag och för
dem som tar del av denna konst. Texterna i Kairos
översätts alltid från originalspråket och i de flesta
fall från originalutgåvan.
Skriftserien används som kurslitteratur vid
högskolor och universitet och genom nytryckningar
säkerställer vi att den alltid finns tillgänglig. Serien
säljs hos
välsorterade bokhandlare,
i museishoppar och genom nätbokhandeln.