De senaste två decenniernas diskussion om dans
och koreografi har alstrat en kritisk och analytisk
litteratur som i grunden skakat om alla de
kategorier vi ärvt från det som, med ett förvisso
diffust begrepp, kunde kallas för den »moderna
dansen«. I mångt och mycket löper denna
utveckling parallellt med den vi kan finna inom
bildkonsten och arkitekturen, där det också blivit
klart hur svårt det är att tala om ett entydigt
postmodernt brott med det moderna. Snarare är
det rimligt att här se en serie ifrågasättanden som
lika mycket kan fattas som återkopplingar till
undertryckta drag i modernismen, omläsningar av
traditionens kontrabandtexter och dekonstruktiva
strategier som inte förkastar det förflutna utan
finner nya resurser i dess sprickor och marginaler. I
denna bemärkelse rör det sig mera om en serie
förskjutningar som ständigt låter oss se det
förflutna på nytt.
Denna interaktion mellan teori och praktik har lett
till en ny typ av koreografiska arbeten och till att
skiljelinjen mellan dansforskning och sceniskt
utövande har blivit osäker på ett produktivt sätt.
Föreliggande antologi försöker återge några
aspekter av denna utveckling i en linje som leder
från tidiga pionjärer som Cage och Cunningham
fram till dagens diskussioner. Vissa av texterna är
skrivna i ett tydligt inifrånperspektiv och kan ses
som reflektioner över en konkret praktik; andra
relaterar bara indirekt till dans, men kan ändå läsas
som väsentliga bidrag till den begreppsliga
grundforskning som kännetecknar den samtida
dansdiskussionen.
Volymen, som har redigerats av Cristina Caprioli
och Sven-Olov Wallenstein, innehåller följande
essäer:
Patricia Baudoin & Heidi Gilpin: En växande och
perfekt oordning: William Forsythe och
försvinnandets arkitektur
Jérome Bel: Jérome Bel
Jerome Bel & Jan Ritzema: Deras jobb är inte att
dansa men att se på andra som dansar — om de
dansar
Trisha Brown: Ackumulation med talande plus
vattenmotor
Trisha Brown: Locus
John Cage: Grace och klarhet
Merce Cunningham: Tid, rum och dans
Bojana Cvejic & Xavier Le Roy:Att upphöra med
bedömning genom klarläggande. Bojana Cvejic i
samtal med Xavier Le Roy och en fotnot av
Gerald Siegmund
Jacques Derrida & Christie V. McDonald:
Koreografier
Textfragment om improvisation.
Ett samtal med William Forsythe
William Forsythe & John Tusa: Kroppen lär dig
oerhört mycket om världen
Elizabeth Grosz: Tinget
André Lepecki: Att skriva in dansen
Boyan Manchev: Transformabilitet. Det
performerande samhället och den samtida dansens
villkor
Peggy Phelan: Performancekonstens ontologi:
representation utan reproduktion
Gerald Siegmund: Dansens begärande kropp
Susan Sontag: Till minne av deras känslor
Steven De Belder, Luk Van den Dries & Kurt
Vanhuotte: Intervju med Meg Stuart
René Thom: Det levandes partitur. René Thom i
samtal med Laurence Louppe
Dalibor Vesely: Förkroppsligandets arkitektonik
Tyngdens rum. Paul Virilio i samtal med Laurence
Louppe och David Dobbels
I redaktionen för detta nummer av Kairos ingår Dan
Karlholm, Institutionen för medier, konst och
filosofi vid Södertörns högskola, Nina Möntmann,
Kungl. Konsthögskolan, Gertrud
Sandqvist, Konsthögskolan i Malmö, Tom
Sandqvist, Konstfack och Roland Spolander,
Konsthögskolan i Umeå. Fackredaktörer är Cristina
Caprioli och Sven-Olov
Wallenstein. Den senare har även skrivit bokens
introduktion ur vilken ovanstående inledande text
är citerad.
Skriftserien Kairos syftar i första hand till att
erbjuda klassiska konstteoretiska texter på
svenska, skrivna av såväl konstvetare, filosofer och
forskare som konstnärer. Dessa varvas med
specialbeställda texter. Kairos skall inte ge några
allmängiltiga lösningar eller generella svar
oberoende av det historiska sammanhanget, utan
vill istället erbjuda så många teoretiska redskap
som möjligt för en både breddad och fördjupad
förståelse av den konstnärliga kunskapsprocessen
för både dem som framställer konsten i dag och för
dem som tar del av denna konst. Texterna i Kairos
översätts alltid från originalspråket och i de flesta
fall från originalutgåvan.
Skriftserien används som kurslitteratur vid
högskolor och universitet och genom nytryckningar
säkerställer vi att den alltid finns tillgänglig. Serien
säljs hos
välsorterade bokhandlare, i museishoppar och
genom nätbokhandeln.