I nästan alla målningar, gamla som nya, förändras
färgerna med tiden. Det är mer ovanligt att en
målning inte har förändrat färg än att den har det
och de målningar som inte har förändrats hör till
undantagen. Den främsta orsaken till
färgförändringar hos nutida målningar är dock inte
brister hos konstnärsmaterialen utan okunskap
eller ointresse för materialens stabilitet. Dessa har
oftast mycket bra egenskaper men används de på
felaktigt sätt, eller tillsammans med ämnen som är
instabila, uppstår färgförändringar.
I den här boken, som är det första samlade verket
om att målningar ändrar färg och hur de gör det,
ger Ole Ingolf Jensen Nyrén en beskrivning av de
koloristiska förändringar som kan äga rum och
varför de sker. Boken är inte endast en
kunskapskälla för konsthistoriker, museifolk,
konservatorer och konstnärer utan också
spännande läsning för den konstintresserade.
Fil.dr Ole Ingolf Jensen Nyrén är färgkemist,
målerikonservator och färgforskare samt författare
till ett flertal böcker om färger, pigment,
måleriteknik och konstnärligt uttryck.
Omslagets bilder:
Färgkartan på framsidan hör till Claude Boutets
färgsystem och publicerades 1708 i »Traité de la
peinture en mignature«. Notera att orange har blivit
mörkbrunt och både gult och violett har övergått i
orange. Den rekonstruerade färgkartan visar hur
ursprungsfärgerna sannolikt sett ut.
Den färgförändrade målningen »Magdalenas
omvändelse« anses vara ett verk av Pedro
Campaña. Här visas ett utsnitt där kulörerna har
återskapats digitalt. Lägg märke till den gröna
färgen på mannens toga till höger, den violetta
togan överst och den blå nederst. Det visar hur
målningens färger ursprungligen såg ut.
Bokens innehåll:
Förord
Det koloristiska bildspråket
Undersökningsmetoder med fallstudier
Färgförändringar hos pigment, färgämnen och
metaller
Koloristiska förändringar hos bindemedel och
måleritekniker
Orsaker till färgförändringar
Förändringar orsakade av rensning och
restaurering
Hur färgförändringar har påverkat konstnärer och
konsthistoria
Digital återskapelse av färgförändrade
målningar
Färgproblem hos samtidskonsten
Slutligen...
Appendix: Pigmentens kemiska
sammansättning
Litteratur
Bildförteckning
Register