Identitet. Om varumärken, tecken och symboler. 
 

red. Lena Holger och Ingalill Holmberg
Formgivning Arina Stoenescu och Matts Hildén
Hårdband
Format 210x280 mm. 272 s. 215 bilder i färg+sv/v
ISBN 978-91-87215-193
Ca-pris 453 kr. Vårt pris, fraktfritt inom Sverige, 375 kr.

 
 

Boken är slutsåld men finns som e-bok.

På romartiden märkte tillverkare av tegel och oljelampor sina produkter med något som vi idag skulle kunna kalla varumärken. Sedan dess har varumärken, tecken och symboler kommit att omge oss dagligen, i en omfattning vi inte alltid är medvetna om. De sätter sin prägel på våra konsumtionsvanor men påverkar även våra personliga identiteter och hela vårt samhälle. Identitetsskapande processer och strategiska designprogram har blivit allt vanligare bland företagen och en ny yrkeskår av formgivare och designers har vuxit fram.

I boken Identitet – om varumärken, tecken och symboler samlar redaktörerna Lena Holger och Ingalill Holmberg 26 skribenter som lyfter fram olika aspekter på ämnet. Här berättas om varumärken ur ett juridiskt, ekonomiskt och socialt perspektiv men även om design- och varumärkeshistoria, skönhet och samspelet mellan konst och företag. Praktiska hanteringar av varumärkesfrågor belyses med hjälp av konkreta exempel från AstraZeneca, KF, Posten, Tetra Pak, Trygg-Hansa, Röda Korset och Nationalmuseum.

Lena Holger är konsthistoriker, författare och förste intendent på Nationalmuseum i Stockholm. Hon har bland annat skrivit Helene Schjerfbeck. Liv och konstnärskap (1987), Helene Schjerfbeck. Teckningar och akvareller (1994), Bo Andersson, skulptör (1995), Bittan Bergh Valberg, konstnär, textilare och designer (2001), varit redaktör och medförfattare till Helene Schjerfbeck, kvinnor, mansporträtt, självporträtt, landskap, stilleben (1997) samt skrivit en mängd artiklar om konst och konstnärer.

Ingalill Holmberg är ekonomie doktor, docent och VD för Centre for Advanced Studies in Leadership vid Handelshögskolan i Stockholm. Hon har bland annat skrivit Företagsledares mandat 1986, Från divisioner till bolag (1990), Företagsledning bortom etablerad teori (1992, redaktör tillsammans med Erik Sjöstrand) och Creating the Future (2002, redaktör tillsammans med Miriam Salzer-Mörling och Lars Strannegård). Hon är också redaktör och ansvarig utgivare för skriften Ledmotiv – idéskrift om ledarskap.

Boken gavs ut i samband med en utställning som öppnade på Nationalmuseum den 20 februari 2002. Den finns där även i en engelskspråkig version. Boken finns nu även som e-bok. En e-bok kan laddas ned tidsbegränsat genom ditt bibliotek eller köpas från nätbokhandeln.